Ohjelma Kimaralla!

Kimaran ohjelma on sekoitus kokemuksia, elämyksiä ja välähdyksiä! Leiriohjelma tarjoaa ohjelmaa kaikille sudareista aikuisiin mukaan lukien perhepartiolaisille!

Osallistujat kartuttavat ohjelmassa uusia ystävyyssuhteita, ideoita, ja tapoja harrastaa partiota! Leiriohjelma vahvistaa osallistujien innostusta, osallistumista, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitoutumista partiotoimintaan. Ohjelmamme huomioi kestävyyden eri osa-alueita ja toteuttaa konkreettisia vastuullisuustekoja antaen esimerkkiä vastuullisuustyöstä partiossa ja sen ulkopuolella.

Kaikkiin ohjelmiin osallistuja tarvitsee:

Päiväreppu
Juomapullo (täytettynä!)
Päähine
Hyvät kävelykengät
Muistiinpanovälineet

Ohjelmien tarkemmat kuvaukset ja ohjeet löydät tämän sivun alta.

Palautetta ohjelmalle:
Haluamme tehdä parhaamme, jotta Kimara sisältäisi jokaiselle tärkeitä elämyksiä, kokemuksia ja välähdyksiä! Palautteesi on meille erittäin arvokasta ja auttaa meitä kehittämään leirikokemusta entistä paremmaksi. Tätä palautelomaketta lukevat Ohjelman & Kasvatuksen osa-alueiden päälliköt ja palautetta käytetään ainoastaan osallistujakokemuksen parantamiseen. Anna palautetta täältä!

 

SAMOAJIEN SAAPUMINEN OHJELMAPESTIIN:
Hei Samoaja! 
Kun toimit ohjelman pestissä, saavu ohjelmakokonaisuuden portille klo 9.00. Ilmoita portilla olevasi tulossa samoajapestiin, niin saat portilta tarkempia ohjeita.

Alla olevassa kartassa ohjelmaportit on merkitty oransseina pallukoina. Leirialueen kartta

 

Avajaiset 

Leirin avajaiset ovat lauantaina 27.7. Show striimataan Pääkaupunkiseudun Partiolaisten Youtube-tilillä noin klo 18.20 alkaen. Kanavan löydät täältä.

Koko leiri kokoontuu ensimmäistä kertaa yhdessä avajaisiin. Pääsemme seuraamaan, miten Oterman seikkailu maapallon kamaralla alkaa.

Mukaan tarvitset istuinalustan, täytetyn juomapuollon ja säänmukaiset varusteet. Halutessasi voit jo etukäteen katsoa tarinan ennakkovideon, se löytyy täältä

Leirin tarinasta voit lukea täältä lisää. Ennakkoon kannatta myös jo opetella leiribiisin ja leirihuudon sanat. Molemmat löytyvät Kimaran sovelluksesta, ja lisäksi leiribiisin sanat ja soinnut löytyvät täältä.

Keskiäiset

Keskiäiset ovat maanantaina 29.7. Myös keskiäiset striimataan Pääkaupunkiseudun Partiolaisten Youtube-tilillä noin klo 18.20 alkaen.

Leiri kokonaisuudessaan kerääntyy toisen ja viimeisen kerran yhteen keskiäisissä ja samalla vietetään sudenpentujen viimeistä iltaa leirillä. Seuraamme, miten Oterma ystävineen selviää seikkailustaan.

Mukaan tarvitset istuinalustan, täytetyn juomapuollon ja säänmukaiset varusteet.

Päättäjäiset

Päättäjäiset ovat torstaina 1.8. Avajaisten ja keskiäisten tapaan myös päättäjäiset striimataan noin klo 18.20 alkaen. 

Viimeisessä koko leirin kokoontumisessa vietetään samalla seikkailijoiden ja tarpojien leirin viimeistä iltaa. Pääsemme seuraamaan, miten maailma muuttuu.

Mukaan tarvitset istuinalustan, täytetyn juomapuollon ja säänmukaiset varusteet.

Kimaralla varsinaisen leirin aikana sudenpentujen, seikkailijoiden ja tarpojien uinti tapahtuu vain valvotusti eteläisen järven (Ylinen Rautjärvi) hiekkarannalla ja aina uimaparin kanssa. Savujen uimavuoroilla rannassa on uimavalvonta.  

Koska kaikki halukkaat eivät mahdu samaan aikaan rannalle, jokaiselle savulle on varattu omat uintivuorot. Uimavuorot on merkitty savun omaan lukujärjestykseen.  

Uimaan voi mennä savun omalla vuorolla lähijohtajan kanssa. Savusta tulee olla uimaan mennessä valvojana 1 aikuinen jokaista alkavaa 10 lasta kohden. Valvojana voi toimia johtaja, joka tuntee lasten nimet ja heidän uimataitonsa.  

  1. Pukekaa uikkarit päälle jo savussa. Jos päivä on kylmä, voitte pukea uikkareiden päälle lämpimämpää vaatetta. Näin rantaan tarvitsee ottaa mahdollisimman vähän tavaroita, jotka tahtovat helposti hävitä.  

  1. Jos uimavuoronne on laakso-ohjelman kanssa päällekkäin, pukekaa uikkarit jo ennen laaksoon lähtemistä ja napatkaa laaksoon mukaan pyyhe ja halutessanne Crocksit tms. uintikengiksi.  

  1. Jos uimavuoronne on lounas- tai päivällisaikaan, suunnitelkaa ruokailuaikanne niin, että ehditte myös uimaan.  

 

Perheleirin asukkaat voivat uida vanhempien johdolla haluamanaan aikana.   

Rakennus- ja purkuleireillä uimavalvontaa ei järjestetä, mutta uiminen on sallittua uimaparin kanssa oman harkinnan mukaan. 

Jokaisella uimarilla on oltava uimapari. Uimapari menee yhtä aikaa veteen, pitää näköyhteyden toisiinsa vedessä ollessaan ja tulee yhtä aikaa vedestä pois. Näin apu on aina lähellä, jos joku sitä tarvitsee. Yksin ei saa mennä uimaan. 

Rannan uima-alue on merkitty poijulinjalla, jota ei saa ylittää. Uimarannalla on pelastusrenkaita hätätilanteita varten. Rantavalvojat tunnistavat keltaisesta paidasta, jossa lukee VALVOJA. Rantavalvojat ovat tehtävään koulutettuja maallikoita, joilla on uintitaustaa tai muuta alan osaamista. He auttavat mielellään uimiseen liittyvissä kysymyksissä.  

Uimaohjeet samoajille 

Uimaan vain uimaparin kanssa ja täysi-ikäisen johtajan valvonnassa! 

Voit uida saunojen aukioloaikana joko johtajasaunan rannassa tai eteläisellä päärannalla. Päärannalla tulee noudattaa seuraavaa aikataulua: 

Uimaan (ja suihkuun) voi mennä: 

ennen klo 10 

klo 12–13 

klo 18 jälkeen. 

Muulloin ranta on varattu lasten uintiin. 

Vierailupäivänä ti 30.7. uiminen on sallittua vasta klo 18 alkaen. 

Johtajasaunalta on kiellettyä uida pääuimarannan laiturirakenteille. 

KÄYTÄ JÄRKEÄ, ÄLÄ OLE UHKAROHKEA JA PIDÄ HUOLTA KAVERISTA. VARMISTA, ETTÄ SAVUSSASI TIEDETÄÄN MILLOIN LÄHDET JA MILLOIN PALAAT UIMASTA. 

Uimaohjeet aikuisille (yli 18-v.) 

Uimaan vain uimaparin kanssa! Uinti on sallittua saunojen aukioloaikojen puitteissa. 

Päärannalla tulee noudattaa seuraavaa aikataulua: 

Uimaan (ja suihkuun) voi mennä: 

ennen klo 10 

klo 12–13 

klo 18 jälkeen. 

Muulloin ranta on varattu lasten uintiin. 

Vierailupäivänä ti 30.7. uiminen on sallittua vasta kello 18.00 alkaen. 

Johtajasaunalta on kiellettyä uida pääuimarannan laiturirakenteille. 

Jokainen johtajaikäinen on vastuussa kanssauimareistaan: jos havaitsee vaarallista tai haitallista toimintaa, on jokaisen vastuulla puuttua siihen. Olemme kaikki partiolaisia ja pidämme toisistamme huolta!

Sudenpentusuunnistus

Lauantaina 27.7. sudenpennut pääsevät tutustumaan akelan kanssaleirialueeseen sudenpentusuunnistuksen johdolla.

Suunnistuksessa pääsette sudenpentuvartion kanssa tutustumaan leirialueeseen sekä toisiinne. Akela liittyy suunnistukseen puhelimella osoitteessa: play.seppo.io ja kirjoittaa pin-koodiksi CBCB4A . Sudenpentu voi halutessaan myös itse seurata karttaa omasta puhelimestaan.

Varoitus: Leiri-into voi syntyä todenteolla! ✨🧡
Suunnistuksen voi toteuttaa saapumisiin ja ruokailuihin sopivalla aikataululla! Tervetuloa leiriin sudarit!☀️

Minä itse -laakso

Tervetuloa ohjelmalaaksoon, jossa riittää tekemistä ja kokemuksia! Laakso on jaettu kahteen osaan: MÄ ja MEITSI.”MÄ”-osiossa voit kokeilla nokimaalausta pienemmissä ryhmissä, suunnistaa Rigin labyrintissa ja oppia veden kulutuksesta Planin pisteellä. Lisäksi tarjolla on nahka-askartelua, aistirata, hauskoja paripelejä ja monia muita aktiviteetteja, kuten kuppi- ja pallopeli, bottleflip, käsipaini ja kävyn tarkkuusheitto. ”MEITSI”-osiossa rakennetaan kaarnaveneitä, metsästetään häntiä pomppulinnassa ja opitaan ensisammutusta. Kiipeilykontilla voit testata kiipeilytaitojasi ja nauttia rauhallisia hetkiä rentoutumispisteellä. Tule viettämään unohtumatonta päivää ja nauttimaan monipuolisesta ohjelmasta!

 

Osallistujan ohjelmavarusteet: 
Sudenpentu ei tarvitse itse erityisiä varusteita. 
 

Lauman koko:  
Max 8 hlö  

Akelan ohjelmavarusteet:  
Sudenpentujen puukot kerättynä akelalle 
Trangia  
Tulitikut  
Siveltimet  
Muki, jos juot kahvia tai teetä  
  

Ohjelmakokonaisuuteen saapuminen  

Laakson portti on Monumenttitien ja Majavanpolun risteyksessä. Laaksoon saavutaan maksimissaan kahdeksan henkilön ryhmissä ja ennen saapumista akela voi jakaa lauman 2–3 henkilön pienryhmiin.  

Laakso on jaettuna kahteen osaan: MÄ ja MEITSI. Toisessa vietetään aamupäivän ohjelma-aika ja toisessa iltapäivän. Portilla ohjataan saapumisjärjestyksessä joka toinen lauma molempiin puolikkaisiin. Ensimmäisenä laaksossa mennään laumana joko kaarnavenerastille (MÄ) tai nokimaalausrastille (MEITSI).  

Lounaalta paluu ohjelmakokonaisuuteen  
Lounaan jälkeen mennään siihen laakson puolikkaaseen, jossa ette olleet aamupäivällä.  

 

Akelalle huomio!  
– Laaksoalue rajautuu tiehen ja punaiseen nauhaan. Laaksoalueelta ei saa poistua ilman aikuisen lupaa! 
– Puukkoja ja tulitikkuja käytetään vain akelan valvoessa. 
– Sopikaa tapaamispaikka ja –aika sudenpentujen kanssa laaksoon saapuessa, varsinkin jos joudutte lähtemään ruokailemaan ja uimaan kesken ohjelma-ajan. 
– Lähimmät vessat sijaitsevat Kimalaisten peseytymisen vieressä  

 

Ohjelmakokonaisudesta poistuminen  

MEITSI: Säästäkää sudenpentujen tekemät kaarnaveneet, sillä laaksosta poistuessa pääsette testaamaan niiden merikelpoisuutta uittoalueella! Seuratkaa opasteita uittoalueelle ja poistukaa sieltä polkua pitkin kohti leirisuoraa.  

MÄ: Laaksosta poistutaan laaksoportin kautta. 

 
 

Me yhdessä -laakso

Me yhdessä-laaksossa pääset kokemaan mahtavaa ohjelmaa. Laaksossa harjoitellaan toimimista pienissä ryhmissä sekä tutustutaan niin ympäröivään maailmaan kuin yhteiskuntaan.  

Saattaja: 
Kahvikuppi halutessaan 

Ohjelmakokonaisuuteen saapuminen Sisäänkäynti Me yhdessä-laaksoon tapahtuu Saukonojantieltä. Laaksossa jakaannutaan kolmeen eri osa-alueeseen.  

Lounaalta paluu ohjelmakokonaisuuteen 
Lounaalta palataan samaan osa-alueeseen kuin mistä lähdettiin. 

 

Seikkailija- & Tarpojaohjelma koostuu Aalto-laaksosta, Erämaa-laaksosta, Kaupunki-laaksosta sekä Lähde ja Virvatulet ohjelmakokonaisuuksista. Lisäksi seikkailijoille ja tarpojille on tiedossa disco tiistai-iltana.

Aalto-laakso

Aalto-laakso on taiteen ja teknologian kimara. Laakso on tehty yhteistyössä Aalto-yliopisto Juniorin kanssa. Laaksossa pääsee tekemään omilla käsillä, tutkimaan ympäröivää luontoa ja todistamaan teknologian ja taiteen ihmeitä: mm. mikrossa tehty biomuovi, ohjelmointi sekä Pölyttäjän paratiisi -yhteisötaideteos ovat listalla!

Ryhmän ohjelmavarusteet:
– Vessapaperirullan hylsy
– Paikattava vaate

Ryhmän saattaja:
Vartion mukaan tulee saattaja, joka kiertää laakson rasteja vartion kanssa päivän ajan. Saattaja auttaa vartiota pohtimaan päivän aiheita, pitämään vartion aikataulun kunnossa sekä auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Saattajakin voi osallistua halutessaan rastitehtäviin, jolloin voi ottaa mukaansa myös vessapaperirullan hylsyn ja paikattavan vaatteen.

Ohjelmakokonaisuuteen saapuminen:
Laakson saavutaan leiritorin kulmalta, hiekkatietä pohjoiseen Jeon katokselle.
Lounaalta paluu ohjelmakokonaisuuteen
Laaksoon palataan lounaalta omaan tahtiin.

Poistuminen:
Kun kaikki rastit on suoritettu tai päivällisaika lähestyy, tulkaa koko vartion voimin laakson keskuspisteelle hakemaan itsellenne omat laaksosuoritusmerkit!

 

Erämaa-laakso (kartta)

Erämaa-laaksossa pääset haastamaan itsesi ja joukkueesi monilla eri tavoilla. Sinä ja joukkueesi keräätte rasteilla pisteitä, joiden suuruus määräytyy haastekertoimien mukaan. Mitä enemmän haastat itseäsi, sitä enemmän kerrytät pisteitä! Joillekin rasteille tarvitset koko joukkueen panoksen, ja joissakin pääsette haastamaan toisia joukkueita.

Osalla rasteista on suuri mahdollisuus tulla läheisiin kosketuksiin luonnon kanssa, joten laaksoon kannattaa pukeutua suojaaviin vaatteisiin ja tukeviin kenkiin. Rasteilla puettaviin suojavarusteisiin on pukeuduttava, jotta pääsee suorittamaan rastin, ja liian heppoiset vaatteet voivat estää niiden käytön. Kaikenlainen hölmöily turvallisuuden kanssa aiheuttaa välittömän poistamisen ja porttikiellon laakson alueelle.   

Osallistujan ohjelmavarusteet:
Suojaavat vaatteet, jotka sopivat liikkumiseen
Puukko

Ryhmän saattaja:
Ryhmän saattaja voi kiertää vartion kanssa tai jättää+hakea vartion! .

Ohjelmakokonaisuuteen saapuminen ja poistuminen
Laaksoon saavutaan leirikolmion kohdalta, Pohjoisen valtaväylän pohjoispään läheltä. Leiriläiset täyttävät laaksoon saapuessaan haastekortin, jonka jälkeen heidät ohjeistetaan vartioissa ensimmäiselle rastille. Tämän jälkeen osallistujat kiertävät ohjelma-alueita vapaasti ja poistuvat välissä syömään omien aikataulujensa puitteissa. Lounaan jälkeen laaksoon voi palata 13:45 alkaen.  

Ohjelmakokonaisudesta poistuminen
Jokaisen leiripäivän päätteeksi palkitaan eniten pisteitä kerännyt leiriläinen. Muista siis tulla näyttämään pisteesi laaksotoimistolle ennen kuin poistut laaksosta! 

Kaupunki-laakso (kartta)

Laakson tavoitteena on tutustuttaa leiriläistä kaupunkikulttuuriin. Osallistuja pääsee harjoittamaan luovuuttaan ja ilmaisukykyään. Ohjelma haastaa myös osallistujaa pohtimaan omaa vastuullisuuttaan ja vastuullista kaupunkia. Seikkailija/tarpoja oppii vastuullisuustekoja esim. tuunaamalla vanhoja tavaroitaan tai tutustumalla kaupunkisuunnitteluun. Laaksossa pääsee myös harjoittamaan luovuuttaan käsitöiden kautta ja yhteistyötaitojaan. 

 

Osallistujan ohjelmavarusteet:

Tuunattava vaate 

Lähde -ohjelmakokonaisuus

Lähde – vastuullisuuden ja ilmastotekojen tietolähde. Lähde on paikka, jossa tiedon virta ei tyrehty. Se on kuin puro, joka solisee vastuullisuus- ja ilmastotekojen ympärillä. Täällä osallistujat saavat eväitä omiin valintoihin ja sydämeensä. 

Lähde jakautuu kahteen osa-alueeseen. Toinen on leirialueella sijaitseva Lähde ja toinen leirin ulkopuolella tapahtuva Kuplajahti! Osallistujat osallistuvat molempiin osa-alueihin päivän aikana: toiseen aamupäivällä ja toiseen iltapäivällä. HUOM! Näet savusi leirilukujärjestyksestä, kumpaan puoliskoon osallistut aamupäivästä ja kumpaan iltapäivästä. 

Osallistujan ohjelmavarusteet: 
Hyttysmyrkky 
Uimakamat ja sandaalit 

Vartion osallistujavarusteet: 
Ensiapupaketti 

Saattaja: 
Puhelin ladattuna. 

Ohjelmakokonaisuuteen saapuminen
Lähteen sisäänkäynti sijaitsee leirisairaalaa vastapäätä leirin länsipuolella. Portista suunnataan suoraan sisään ohjelma-alueelle, jossa liikutaan opasteiden mukaan. 

Leirin Lähde (LEIRIALUEELLA): Suoraan ohjelma-alueen pohjoispäätyyn. (Ei ilmoittautumista!) 

Kuplajahti (LEIRIALUEEN ULKOPUOLELLA): Saavu ilmoittautumispisteelle vartion kanssa, josta annetaan kuplajahdin ohjeet sekä neuvotaan eteenpäin. (Suoraan ilmoittautumispisteelle!) 

Lounaalta paluu ohjelmakokonaisuuteen 
Lounaan kohdalla vaihdetaan toiseen osa-alueeseen; jos vartio oli Leirin Lähteessä (leirialueella) enne lounasta, he suuntaavat Kuplajahtiin (leirialueen ulkopuolelle) lounaan jälkeen ja toisinpäin. Kulku kuitenkin aina ohjelma-alueen kautta (Kuplajahdin ilmoittautumispiste!) 

Leirin Lähteen osa-alue on suunniteltu lyhyemmäksi setiksi mahdollistaen paremmin osallistujien uimisen (omalla uimavuorollaan?) sekä tarjoten vapaa-aikaa, mikäli suorittava vartio on nopea ja aikaa jää yli. 

Virvatulet -ohjelmakokonaisuus

Luonnonoikkuina tunnetut virvatulet pitävät vastaantulijoiden haastamisesta ja usein virvatulen kohdannut matkaaja voi joutua haasteisiin. Miten sinä ja vartiosi selvitätte virvatulien asettaman haasteen. Virvatuliohjelmassa seikkaillaan koko leirialueelle levittäytyvällä radalla, jossa kohdataan upeita älyllisiä ja fyysisiä haasteita. Radalla kohtaatte jättiläiskokoon rakkenetun muistipelin, virvatulten koitoksen ja ihmisekehossa energiaa kuljettavat molekyylit.

Osallistujan ohjelmavarusteet:

Ei erityisiä varusteita. 

Ohjelmakokonaisuuteen saapuminen: 

Virvatuliohjelmaan saavutaan leirisuoralta kumppanuuskylän jälkeen hiekkatietä luoteeseen Raffun lavalle 

Lounaalta paluu ohjelmakokonaisuuteen:

Paluu omaan tahtiin aktiviteettipisteille tai seuraavaan ohjeistettuun ohjelma-alueeseen 

Vartion saattaja:

Vartion mukaan tulee saattaja, joka kiertää laakson rasteja vartion kanssa päivän ajan. Saattaja auttaa vartiota pohtimaan päivän aiheita, pitämään vartion aikataulun kunnossa sekä auttaa mahdollisissa ongelmatilanteissa.  

Ohjelmakokonaisuudesta poistuminen:

Kun vartio on suorittanut rastit tai on aika siirtyä päivälliselle vartio käy palauttamassa aluksi saamansa välineet Raffun lavalla sijaitsevalle infopisteelle ja voi sitten suunnata päivälliselle tai muihin askareisiin. 

Seikkailija+Tarpoja Disco

Päivitetään…

Samoajaohjelma 

 

Samoajien leiriohjelma koostuu samoajapassin suorittamisesta ja johtajaohjelmasta. Suorituksia valitaan samoajien omista ja Välähtämön yleisen johtajaohjelman tarjonnasta. Passissa on 2 tasoa: perus- ja supersamoajataso. Tason suoritettuasi saat Välähtämön Auttamosta suoritusmerkin. Samoajapassiin sisältyy myös samoajien 2–3 päivän samoajapesti.  

Samoajille on tarjolla esimerkiksi samoajaohjelmaan kuuluvia pausseja, joissa pysähdytään erilaisten teemojen äärelle, supersamoajatasoon kuuluva PET (=pestiin tutustuminen vrt. koulun TET) sekä samoajien oma leffailta. Välähtämön alueelta löytyy myös samoajien oma alue Samoajamo, johon voi tulla hengaamaan, pelailemaan ja tapaamaan muita samoajia.  

 

Samoajaohjelmaan saapuminen 

 

Suurin osa samoajaohjelmasta tapahtuu Välähtämön alueella, mutta tarkista paikka vielä ohjelmasta etukäteen 

Tietoa samoajaohjelmasta 

Välähtämön päivittäinen ohjelma löytyy Auttamosta ja täältä: bit.ly/kimarajohtajaohjelma. 

Käänny savusi samoajaluotsin puoleen tai tule Auttamoon, jos sinulla on jotain kysyttävää samoajaohjelmasta. Samoajapassista on kerrottu tarkemmin kaikille samoajille ennen leiriä sähköpostiin tulleessa kirjeessä.  

Psst… Johtajaohjelma on myös avoin kaikille samoajaikäisille ja voit osallistua myös siihen. Kurkkaathan alta myös johtajaohjelman infot.

Johtajaohjelma 

Leirin samoajien, vaeltajien ja aikuisten ohjelma keskittyy Välähtämöön 

Välähtämössä on tarjolla monipuolista ohjelmaa sekä aikataulutetusti että koko ajan käytettävissä. Osallistu silloin kun sinulla on vapaa-aikaa, yksin tai kavereiden kanssa. Luvassa on kahvittelua, hubailua, kädentaitoja, liikuntaa, pelailua, saunomista ja mahdollisuuksia osallistua erilaisiin koulutuksiin ja keskusteluihin. Iltaisin on luvassa teemabileitä päälavalla ja mahdollisuus viettää aikaa rennosti Välähtämön alueella. 

Välähtämön ohjelmasta informoidaan Kimaran viestintäkanavissa sekä Välähtämön fyysisessa ja digitaalisessa ilmoitustaulussa. Seuraa täältä: bit.ly/kimarajohtajaohjelma päivittäisiä aikatauluja tai piipahda Välähtämön Auttamossa kysymässä ohjelmasuosituksia juuri sinulle.  

Aukioloajat ja kartta 

Välähtämö on auki 09:00-01:00. 
Kahvittamo on auki 09:00-00:00 (keittiö kiinni 23:00)
Puhdistamo on auki 12:00-00:00
Välähtämön päivittäinen ohjelma löytyy Auttamosta ja täältä: bit.ly/kimarajohtajaohjelma. 

Auttamo 

Auttamo on Välähtämön sydän. Sieltä löytyy tietoa päivän ohjelmasta, osallistumisideoita ja voi lainata lautapelejä ja pakopelireppuja. Tule Auttamon kautta aina tullessasi Välähtämöön. 

Kimari – Kimarakaveri 

Kaipaatko juttuseuraa? Onko peli-intoa mutta ei pelikaveria? Kanoottireissulta puuttuu melontakaveri. Ei hätää Kimari auttaa. Seuraa kimallehattua. Meidät löydät Välähtämöstä. 

Kahvittamo 

Johtajien oma kahvila. Mullistavia makuelämyksiä ja värikkäitä kohtaamisia – Katkaise leiriarki Kahvittamossa kuppi kerrallaan! Valikoimassa on monenlaista suolaista ja makeaa tarjottavaa; jäätelöitä, smoothieta ja bataattiranskalaisia. 

Kahvittamon Näyttämö 

Directors cut – Taustat tarinan takana 

Mitä edellisen päivän tarinassa tapahtui? Mitkä ovat tarinan suuret teemat? Keitä ovat päähenkilöt? Mitkä ovat heidän vaikuttimensa, taustansa ja tavoitteensa? Mitä tarinalla halutaan kertoa? Mitä ei kerrota mutta on kuitenkin siellä? Miten tarina syntyi? Tule kuulemaan tarinan kirjoittajia ja ohjaajia. 

Pelejä ja esityksiä 

Osallistu napakymppiin tai levyraatiin. Tule laulattamaan yleisöä taikka musisoimaan muille. Ilmianna itsesi Auttamoon. 

Puhdistamo 

Johtajasauna, pesuvatisuihku ja ranta. 

Hammaspesumeditaatio 

Rauhoitutaan ja lasketaan kierroksia. Pestään hampaita ja keskitytään mietiskelemään. Ota mukaan hammasharja ja muki tai juomapullo. Osallistu ohjattuun meditaatiohetkeen. 

Kouluttamo 

Mentorointi 

Onko oman lippukuntasi toiminnassa asioita, joista haluaisit keskustella tai saada vinkkejä kehittämiseen? Välähtämössä voi jutella päivittäin kokeneiden lippukuntatoimijoiden tai johtajien kanssa oman lippukuntasi asioista luottamuksella, ja saada sparrailuapua vaikkapa alkavan kauden toimintaan. 

Varaa aika Auttamosta taikka https://bit.ly/kimaramentorointi 

Koulutuksen kohtauspaikka 

PäPan koulutuksen teltta. 

Omien taitojen optimointi 

Tule kuuntelemaan kiinnostavia puheenvuoroja ja osallistumaan työpajoihin. Päivittäin erilaisia teemoja ja kokonaisuuksia. Tarkista ajat kalenterista. Teemoina mm. arvostava vuorovaikutus, miten kohtaan lasten ja nuorten ympäristöhuolet, tulevaisuus mielessä, ilmastokahvila, irti kuukautishäpeästä, aistit avaava aamukävely ja mielinurkka. Erätaukosäätiön fasilitoimassa vaikuttajapaneelissa on mukana joukko päättäjiä. Aatepolulla voit pohtia itseäsi yksin tai kaverin kanssa. 

Liikuttamo 

Päivittäin ohjattuja jumppia ja venyttely. Tai liity mukaan polkulenkille. Virkistystä ja hikoilua. Rannasta löytyy kanootteja kevyeen nautiskeluun taikka tiukemmallekin melontalenkille. 

Leiriolympialaiset 

Olympiakylässä pääset kisailemaan koko Kimaran ajan erilaisissa yksilö- ja joukkuelajeissa. Lajeissa pääpaino on hauskassa ja liikunnallisessa tekemisessä ei niinkään vakavassa urheilussa. Toki jokainen suoritus mitataan, pisteytetään ja parhaat suoritukset palkitaan, joten kisaillakin saa! 

Luonnonhoidon talkoot 

Osallistu Mustajärven tilan takaniityn kunnostukseen. Pääset hetkeksi huilaamaan leirihälinästä, saat hyötyliikuntaa ja teet samalla päivän hyvän työn luonnon hyväksi. 

Leikittämö 

Kisapa -peli 

Koko leirin johtajiston, koko leirin kestävä peli, jossa kisataan kivi, sakset, paperi –pelin mestaruudesta ja samalla tutustutaan muihin johtajiin. 

Lipunryöstö ja Kimaran tähti 

Osallistu ihan oikeaan lipunryöstöön taikka pelaa toiminnallista “lauta”peliä metsässä. 

Palapelit 

Innostu palapelistä. Laita pala paikoilleen. Kuinka monta palapeliä saadaan yhdessä kasattua leirin aikana? 

Pakopelireppu 

Onnistutteko ratkaisemaan vihjeet, avaamaan lukot ja löytämään Kimaran solmun? Tuttu pakopelihuone kätevässä reppumuodossa! Kokoa tiimi, lainaa reppu Auttamosta ja tartu haasteeseen!  

Leikkihetki 

Tule leikkimään tunnetaitoleikkejä. Opettele ja ota ohjeet mukaan omaan lippukuntaan. Metsämieli-retki on samoilua metsään ja omaan mieleen. Tämänkin voit viedä mukanasi omaan lippukuntaasi. 

Luovaamo 

Opastusta ja ohjausta kädentaitoihin. Onko villasukassa reikä, puuttuuko pyyhkeestä lenkki, onko farkuissa repeämä? Tule korjattavan vaatteen kanssa Luovaamoon. 

Päivän hyvän työ teemalla virkataan keskosmustekaloja. Voit tehdä kokonaisen taikka sitten yhden lonkeron. Lisäksi Luovaamosta löytyy materiaaleja ja ohjeita erilaisten kädentaitojen tekemiseen. 

Lepuuttamo 

Riippumattoja, sarjakuvia, lepoa ja rauhaa. Tule vetäytymään omaan rauhaan leirihulinasta. 

Samoajamo 

Samoajien oma nurkkaus. 

Johtajabileet 

Huikeat johtajabileet joka ilta (ei vierailupäivänä) klo 21:30-23:00 päälava Möötissä. Varaudu jo eri bileiden teemojen mukaisin varustein. Johtajabileisiin voi osallistua samoajat, vaeltajat ja aikuiset.

  • Popin historia I – ‘70-’90-luvun asuteema 

  • Popin historia II – ‘00-’20-luvun asuteema 

  • Suomi ilta – Ikoninen suomiasu. Löydä inspiraatiota aina Käärijästä kansallispuu koivuun! 

  • Satumaan tango – Saavu bileisiin tuhkimona, hänen kenkänään tai minä tahansa satuhahmona. 

  • Matka maailman ympäri – Asut lomamoodiin! 

  • Yllätyspussi – Musiikillisen hassuttelun ilta, kreisein asu voittakoon! 

 

Tutustu myös ohjelmalaaksoihin 

Johtajilla on mahdollisuus tutustua ohjelmalaaksoihin, Erämaa- ja Kaupunkilaaksot ovat auki tiistai-iltana klo 21–22 sekä perjantaiaamupäivällä, Minä Itse & Me Yhdessä-laaksot sunnuntai-iltana klo 21–22 sekä Aalto-laakso ja Virvatulet keskiviikkoiltana klo 21–22. 

Muuta 

Välähtämö, johtajaikäisten ohjelma ja johtajasauna on tarkoitettu leirillä oleville samoajille, vaeltajille ja aikuisille. Alueelle voi ottaa mukaan perheleiri-ikäisiä lapsia, jos tälle on tarvetta. Muistathan kuitenkin antaa rauhaa ja tilaa rentoutumassa oleville johtajakollegoille, eli rauhoitat tarvittaessa myös lastesi toimintaa ja päästät johtajaikäiset ohi ruuhkautuvissa ohjelmissa. Luovaamon materiaalit on tarkoitettu vain johtajaikäisille. 

Vinkkaa parhaista aktiviteeteista kavereille ja anna palautetta myös Auttamon kautta. Pyrimme muokkaamaan ohjelmaa leirin aikana niin, että suosittuja aktiviteetteja olisi tarjolla tarpeeksi usein. 

Keidas 

Keidas on johtajien oma päiväohjelma 2.8. leirin viimeisenä perjantaina. Voit löytää itsesi makaamassa äänimaljarentoutuksessa, valmistamassa Kimara-korviksia ja juoksemassa suoralla karkuun muita peliin osallistujia. Kerää kaverit kokoon ja pelaa krokettia, ratko pulmia ja kuljeskele leirialueella fiilistellen leiriä. Jokainen osallistuja rakentaa omannäköisen Keidas-kimaran: tarjolla on leirillä jo ollutta ohjelmaa saunoista laaksoihin sekä Keitaan omia erikoisuuksia. Osaan ohjelmista vaaditaan ilmoittautuminen, tutustuthan valikoimaan ja ilmoittautumisohjeisiin! Ilmoittautuminen ohjelmiin aukeaa vieräilupäivänä.

Perjantaina saat tukea Keitaan asioihin kumppanuuskylän kohdalle rakentuvasta Keidas-keskuksesta. Ohjeilmapisteiden kartta julkaistaan tällä sivustolla viimeistään torstaina.

Seikkailija-tarpojaohjelmat: 

Aamupäivä: 
Kaupunki-laakso 
Aalto-laakso 

Iltapäivä: 
Erämaa-laakso 
Virvatulet 

Tutustu tarvittaviin varusteisiin ohjelmakokonaisuuksien sivulta. Ohjelmakokonaisuudet ovat auki vain osittain.  

 

Keitaan erikoisuudet 

 

Vaatii ilmoittautumisen

Äänimaljarentotus

Äänimaljarentoutus on rentouttava äänimatka, jonka aikana tiibetiläiset äänimaljat johdattavat sinut lempeästi syvälle rentoutumisen taianomaiseen tilaan. Keho ja mieli rauhoittuvat ja rentoutuvat äänimaljojen harmonisten värähtelyjen vaikutuksesta. Rentoutuksen aikana ollaan mukavassa makuuasennossa. Tämä hetki on vain olemiselle ja nautiskelulle!
Jokaiseen äänimaljarentoutukseen mahtuu 24 osallistujaa, jotka jakautuvat kahteen ryhmään rentoutuksen aluksi. Rentoutus järjestetään Raffun lavalla. Ethän myöhästy, jotta rentoutus saadaan aloitettua ajallaan. Rentoutus kestää noin 45 minuutia.
Ei erityisiä varustetarpeita, pukeudu mukaviin vaatteisiin, joissa on hyvä maata selällään. Halutessaan mukaan voi ottaa makuualustan (paikalla vain ohutta patjaa) ja lämmikettä peitoksi. 

 

Raivohuone

Ärsytyksen purkua tuhoamalla. Raivohuoneessa on desibelimittari.
Raivohuone on paikka, jossa voit päästellä höyryjä. Hajota tai huuda kontissa olevat tavarat rikki ja pura samalla patoutunut vihasi ja turhautumisesi, mutta älä satuta itseäsi. Rajana raivoamisessa on vain mielikuvitus. Käytettävissä on valikoima erilaisia lyöntiaseita kuten golfmaila, pesäpallomaila, saha tai puutarhasakset.
Raivohuoneeseen menijä sonnustautuu asianmukaisiin suojavarusteisiin, umpinaisiin kenkiin ja sen jälkeen antaa vaan viuhua tai huudon kajahtaa.
Raivo nousee kuin itsestään <3 

Maastokroketti

Porukalle tekemistä! Kokoa uudet tai vanhat kamut kokoon ja lähtekää porukalla pelaamaan maastokrokettia. Yhdelle radalle on kuusi mailaa. Maastokroketissa pelaajat aloittavat lähtöpisteeltä ja pääsevät radalle osuttuaan alkutolppaan, jonka jälkeen tehtävänä on kulkea porteista järjestyksessä lävitse. Kun kaikki portit on läpäisty, tulee krokata kaveria ja kilauttaa pallo ensimmäisenä maalitolppaan, jonka jälkeen voi kruunata itsensä oman kaveriporukan Keidas-kroketin mestariksi! Loput säännöistä kerrotaan aloituspisteellä.

Keitaan kuvakisa

Kamut kasaan ja kuvakisaan! Keitaan kuvakisassa vartiolla on kaksi tuntia aikaa ottaa annetusta teemasta kuva ja ottaa kaikki kuvat klo 17.00 mennessä. Arvovaltainen raati pisteyttää kuvat teemoittain ja eniten pisteitä kerännyt tiimi palkitaan!
Kuvakisaan otetaan mukaan 26 joukkuetta. Joukkueet ottavat kuvat puhelimella ja pelissä käytetään seppo.io-alustaa.  


Yksi vs. Muut

Oletko sinäkin aina tahtonut kokea miltä tuntuu selviytyä zombie-apokalypsissa? Keidas-perjantaina pääset tekemään juuri sitä! (Tai ainakin melkein)
Yksi vs. Muut peli tarjoaa sinulle ja ystävillesi mahdollisuuden mukaansatempaavaan ”live-action” strategia-selviytymispeliin, jossa Muut pääsevät puolustautumaan Yhdeltä, kun taas Yksi yrittää värvätä Muut leiriinsä. Peliin voi osallistua niin yksin kuin yhdessä! Peli alikana voit käyvä myös päivän muissa ohjelmissa ja elää normaalia leirielämää. Ensimmäiset 100 pääsee mukaan!  Tutustuthan pelin sääntöihin ennen ilmoittautumista.

 

Ilmoittautuminen 

Kaupunki-laakson pakohuoneen ilmoittautuminen tinyurl.fi/mustekalaperjantai

 

Tee, kun sinulle sopii 

Kädentaidot

Kimara-muistoja puusta! Keitaan kädentaitopisteellä pääset tekemään trangiaan mahtuvia kokkausvälineitä, lasta ja pihdit, ja Kimara-logolliset nappikorvikset. Pisteellä on Kimara-logollinen polttorauta, jolla voi koristaa tuotoksensa.
Otathan mukaan oman puukon.

 

Historialliset tanssit 
Tule tutustumaan historiallisiin tansseihin! Opettelemme askelikkoja ja tansseja, joista vanhimmat ovat 1200-luvulta ja uusimmat noin 1800-luvun alusta. Mukana on piiritansseja, solatansseja, parijonotansseja, neljän parin neliötansseja, paritansseja. Useat soveltuvat esimerkiksi nuotioilla tanssittaviksi metsäretkilläkin.
Mukaan suositellaan juomapulloa.

 

Metsärentoutus 
Kaipaatko hetken hiljaisempaa aluetta ja omatoimista rentoutusta? Löydä tiesi metsärentoutukseen, jossa rentoutuksen tueksi on ohjeita ja välineitä.

 

Geokätköily
Tiesitkö, että Evolla on geokätköjä? Pyrimme varmistamaan, että niissä ei ole kiinni enää ohjelmaa, käy siis hakemassa ne!
 

Plogging
Jätetään Evo hieman parempana kuin sen löysimme! Tule hakemaan roskakeräimet ja roskapussit sinulle sopivana aikana, ja auta kanssaleiriläisiä siistimään Evo Kimaran jäljiltä. Voit samalla tutustua halutessasi Kestävästi Päpassa -toimikunnan toimintaan ja tulevaisuuden suunnitelmiin.
 

Suunnistus
Leirialueen ympärys tutuksi suunnistaen! Leirialueelle on viritetty kaksi suunnistusrataa, lyhyt ja pitkä. Suunnistaa voi juosten tai kävellen, yksin tai yhdessä. Suunnistuksen lähtö on auki aamu- ja iltapäivän.
Varustaudu suunnistustahtiisi sopivilla vaatteilla ja kompassilla, jos sinulla sellainen on.
 

Keidas-pulmat

Pulmien ratkontaa porukalla! Kerää tiimi kasaan ja lähtekää suorittamaan Keidas-pulmia. Pulmat löytyvät seppo.io-alustalta, joka johdattaa teidät leirialueella suorittamaan tehtäviä. Pulmat voi ratkaista tiimille parhaiten sopivaan aikaan.
Joukkue tarvitsee yhden älypuhelimen suoritukseen. Paperi ja kynä saattavat helpottaa pulmien ratkontaa. Pulmat on esitetty sepossa sekä maastossa vain suomeksi.